- Niski prestiż społeczny nauczyciela. Niskie zarobki. Brak szacunku ze strony rodziców i uczniów i przeładowanie obowiązkami wykraczającymi poza nauczanie - biurokracja:
- szczególne potraktowanie pierwszych zajęć (pierwszego spotkania z rodzicami), określenie wyraźnych zasad współpracy,
- przywrócenie dyżurów uczniów, pomocy w przygotowaniu klasy do zajęć,
- wprowadzenie stałego rytuału, powitania, pożegnania,
- budowanie prestiżu, dystans, o stopień/poziom wyżej, "lektor(ka) języka angielskiego a nie nauczyciel(ka) podstawówki (kiedyś ładnie mówiło się do nauczyciela Pan Profesor)
- asertywność, to ja jestem wykwalifikowany, ja skończyłem uczelnię, ja wiem co robię, pracuję już tyle lat, to ja jestem ekspertem,. błędem jest tlumaczenie się (tak, jestem tylko człowiekiem), waściwsza jest konfrontacja i zaznaczenie terytorium kompetencji. Podczas rozmowy z rodzicami prezentować: pewność siebie, pewność słuszności racji, klarownie, spokojnie wyjaśniać, ubierać problem w słowa, klucze, być opanowanym i nie pozwalać wchodzić na swoje terytorium,
- formalny, choć wygodny strój, oczekiwanie również od uczniów noszenia schludnego, stonowanego, w miarę formalnego stroju,
- zakaz używania gadżetów, tel. komórkowych podczas zajęć,
- (a może) posługiwanie się językiem subkultury, wkupowanie się w środowisko, subkulturę uczniów,
taktyka "jestem jednym z was tylko że jestem liderem, wiem więcej więc Wam pomogę, przywódcą w stadzie - uczymy się razem"?
- Należy pogodzić dwie postawy "nauczyciel wie więcej, pomaga w nauce" "nauczyciel i uczeń to zespół projektowy, nauka to proces, którego jakość można wspólnie doskonalić, uczymy się i wzbogacamy razem". - Praktyczna niemożność korzystania ze zwolnień (choroba zakaźna, złe samppoczucie)
- zapewnienie ciągłości zajęć (wzajemne zastępstwa)
- przygotowanie wyjścia awaryjnego (językowe materiały audiowizualne), również w sytuacji małej frekwencji uczniów, by nie wprowadzać nowego materiału, by zajęcia mógł "przeprowadzić" nauczyciel innego przedmiotu. - Spełnianie roli wykraczającej poza lektorat: opiekunki, wychowawcy.
- dystans, oddzielenie ról.
- korzystanie z pomocy rodziców (uwagi, telefon do rodzica), - Konieczność ciągłej ostrożności, reagowania na każde zachowanie, tworzenia "dupochronów",
- zwracanie uwagi na sprawy bezpieczeństwa, nie pozwalanie na bieganie po sali, korytarzach,
- nie pozwalanie na głupie żarty "horse-play"
- zmiana aranżacji sali. - Konieczność realizacji programu w czasie rzeczywiście krótszym niż teoretyczna ilość lekcji, (akademie, dni przyrody, dni papieskie, apele etc.
- stworzenie i monitorowanie kalendarza wydarzeń,
- wykorzystanie tematyki wydarzenia do realizacji materiału językowego lub,
- skorzystanie z wyjscia awaryjnego, - Konieczność organizowania zebrań, wywiadówek,
- wybór podręcznika, który zakłada współpracę rodziców w edukacji (zeszyt pracy z rodzicami),
- prowadzenie dokumentacji (pochwały, uwagi pozytywne, negatywne, korygujące etc.) w zeszycie przedmiotowym, tak, by rodzice mogli śledzić przebieg, - Odpowiedzialność prawna,
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo, ciągła uwaga,
- pod ręką w sali telefony alarmowe, telefony do wszystkich rodziców, bezp, kontakt ze szpitalem umożliwiający bardzo szybką reakcję,
- gotowy scenariusz uzyskania pomocy i komunikacji: od dyrektora, woźnej,
- własna apteczka na sali, - Dodatkowe obowiązki, rady pedagogiczne, problemy bieżące szkoły,
- przygotowanie i otwartość, ale w obszarze nauki języka, realizacji materiału, (np. współpraca w zakresie innego przedmiotu (matematyki, przyrody, olimpiad) , asertywność. - Awans zawodowy (premiowanie nie nauczycieli lepszych a nauczycieli ze stażem,
- budowanie prestiżu wśród uczniów i rodziców: "Dobry nauczyciel", budowa własnej karty przetargowej, renomy. - Problem z dostępem do sprzętu audio-wizualnego:
- zadbanie o kopie nośników najważniejszych materiałów (CD/DVD się szybko niszczy,
- zaopatrzenie się w używany laptop z dużą matrycą by móc go wykorzystywać awaryjnie na zajęciach (w małej grupie wystarczy) - Kontakt z rodzicami (duże wymagania, postawa roszczeniowa,
- nie podawać swojego telefonu, (spowoduje to natychmiast przeciążenie, telefony roszczeniowe)
- określić godziny dyżurowania,
- założyć grupę dyskusyjną na forum (pozwoli to na komunikację z większa grupą rodziców, odpowiedź w dogodnym czasie, rozwiązywanie problemów przez samych rodziców, wzajemną pomoc) - Inni nauczyciele (rywalizacja, brak przepływu informacji)
- budowanie pozytywnych relacji,
- budowanie wzajemnego wsparcia (sytuacja choroby, wzajemne zastępstwa, pomocy w przypadkach awaryjnych (utrzymania dyscypliny, opieki nad klasą) - Biurokracja, np prowadzenie sprawozdawczości na temat poszczególnych uczniów.
- wpisywanie informacji pozytywnych, poszukiwanie dobrych stron, talentów uczniów, (istnieje tendencja do traktowania uwag jako z definicji negatywnych) - Pedagog, pielęgniarka, siostra zakonna prowadząca religię.
- poszukiwać możliwości współpracy, szczególnie w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa, wychowania, - Problemy domowe uczniów,
- np w przypadku ucznia, który nie ma gdzie odrobić zadania domowego!, w przypadku przemocy domowej etc. zgłaszać, reagować!
- wspierać słabszych uczniów, zachęcać uczniów zdolniejszych do wzajemnej pomocy i pracy w grupie, odpowiednio sadzać ze zdolniejszymi.
środa, 7 grudnia 2011
Brainstorming - przetrwanie w szkole.
Jak przetrwać w szkole, mój nieuporządkowany brainstorming.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz