- Miejsce na podpis ucznia. Niby sprawa prozaiczna. Podręcznik niepodpisany zginie, pojawią się pretensje, że ktoś zabrał. (Jeśli jest miejsce na podpis, to znaczy, że autor przetestował podręcznik w nauczaniu, zauważył tę potrzebę i pewnie odniósł się do innych potrzeb równie pilnie.)
- Spis treści. Czy opisuje temat zajęć, leksykalny, gramatyczny?
- Tabela słownictwa poleceń stosowanych podczas zajęć.
- Akcja, narracja, kontekst akcji, bohaterowie. Dzieci lubią opowieści, rymowanki, piosenki, które mogą składać się na spójną akcję, np. ze znanymi bohaterami kreskówek. Historyjki wspomagają zapamiętywanie, stanowią kontekst.
- Prezentacja materiału. Czy każdy rozdział przedstawia nowy materiał? Czy jest na to przeznaczona wyraźna część?
- Czy jest część powtórzeniowa materiału. (gry, ćwiczenia, podsumowanie).
- Czy u dołu książki są wskazówki dla nauczyciela. Jest to wygodne rozwiązanie. (Czy są one w osobnym podręczniku nauczyciela).
- Czy materiały przewidują współpracę z rodzicami. (Czy występują osobne materiały, wskazówki, płyta do śpiewania w domu). Zeszyt współpracy z rodzicami.
- Flashcardy - czy jest miejsce na kopertę, by drobne elementy się nie gubiły?
- W przypadku j. angielskiego, czy konsekwentnie stosowane są "articles" przed rzeczownikami?
- Reference/source. Podręcznik jako słowniczek, leksykon, źródło wiedzy. Czy występuje słowniczek ucznia, np. w postaci nalepek, które się uzupełnia w trakcie nauki, tak by postęp mogli śledzić rodzice? Tak by uczeń mógł posługiwać się podręcznikiem jak źródłem informacji.
- Poziom. Jeśli dzieci nie umieją jeszcze dobrze pisać, warto, by zeszyt ćwiczeń zawierał zadania typu prowadzenie po napisanym słowie... a nie wymagał pisania słówek.
- Piosenki. Dobrze jeśli występują, jako mnemotechnika i jako narzędzie do pobudzenia zmęczonych uczniów.
- Authentic materials. Czy książka prezentuje elementy kultury krajów anglosaskich (bilet, mapa metra etc.)
- Rytuał lekcji, stałe jej elementy: powitanie, pożegnanie, słówko dnia.
- Minibook - jeden z pomysłów to tworzenie własnej historyjki, pomaga wygodnie korzystać z materiału podczas odsłuchiwania (zamiast dużej książki). Dzieci tworzą miniksiążeczkę podczas kolejnych lekcji. Książeczka jest wykorzystywana np. co 3 lekcje.
- Strona internetowa: dostęp do dodatkowych materiałów, gier, instrukcji i pomocy dla nauczyciela.
- System motywacyjny - np. nalepka na zakończenie unitu, wyciągnięty kciuk, nagroda.
niedziela, 4 grudnia 2011
Podręcznik do nauki języka w szkole - jak ocenić.
Oferta jest przebogata, więc co wybrać:
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz