czwartek, 5 lipca 2012

e-podręczniki - wartościowa dyskusja na google plus

Czy platforma e-podręczników powinna być scentralizowana i podległa ministerstwu oświaty? Czy raczej otwarta dla rzeszy praktyków i pasjonatów edukacji jak wikipedia? Czy podręczniki "rządowe", wg linii i bazy programowej będą lepsze niż tworzone przez pasjonatów nauczycieli poszczególnych przedmiotów (vide chociażby projekty Nowoczesnej Polski . Org  http://nowoczesnapolska.org.pl/dzialania/nasze-projekty/, Wolne Lektury, Wolne Podręczniki)

Co z ceną takiej platformy e-podręczników, w świetle zadłużenia każdego obywatela, w tym dziecka, już na kwotę 21 tys zł. Czy rząd musi ogłaszać przetarg i wydawać pieniądze na stworzenie od zera platformy? Dlaczego nie skorzysta z istniejącej platformy Wikimedii, z której korzysta wiele firm i organizacji, która umożliwia dyskusje, wersjonowanie, współpracę wielu autorów - w skrócie, zapewnienie możliwości ciągłego doskonalenia i poprawy jakości podręczników. Każdy może ocenić, jak działa istniejąca platforma Wikimedii http://pl.wikibooks.org/wiki/Wikibooks:Strona_główna, np. Matematyka dla Liceum http://pl.wikibooks.org/wiki/Matematyka_dla_liceum . Nie chodzi mi o jakość podręcznika tam prezentowanego, ale o możliwość przyjrzenia się już istniejącej, gotowej do użytku platformy e-podręcznika.

Wreszcie... czym ma być e-podręcznik. Czy tylko dostępną on-line wersją papierową? Czy też podręcznikiem i materiałami, a nawet całą lekcją pozwalającą uczyć się i nadrabiać zaległości i korzystać z  materiałów ponadprogramowych on-line dzieciom chorym i niepełnosprawnym, polonii, szczególnie uzdolnionym... Tania i udana propozycja istnieje: khanacademy.org. Grupa pasjonatów nauczycieli zajęla się już tworzeniem wersji polskiej!

Świetna wartościowa dyskusja  (lepsza u użytkownika Gazeta Wyborcza na Google+  niż pod artykułami bezpośrednio na stronach Gazety Wyborczej, gdzie wciąż niestety rządzą troglodyci) pod artykułem GW "Powtórzony konkurs..." https://plus.google.com/u/0/106986690087757987344 Zachęcam do dyskusji !!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz