środa, 7 grudnia 2011

Brainstorming - przetrwanie w szkole.

Jak przetrwać w szkole, mój nieuporządkowany brainstorming.
  1. Niski prestiż społeczny nauczyciela. Niskie zarobki. Brak szacunku ze strony rodziców i uczniów i przeładowanie obowiązkami wykraczającymi poza nauczanie - biurokracja:
    - szczególne potraktowanie pierwszych zajęć (pierwszego spotkania z rodzicami), określenie wyraźnych zasad współpracy,
    - przywrócenie dyżurów uczniów, pomocy w przygotowaniu klasy do zajęć,
    - wprowadzenie stałego rytuału, powitania, pożegnania,
    - budowanie prestiżu, dystans, o stopień/poziom wyżej,   "lektor(ka) języka angielskiego a nie nauczyciel(ka) podstawówki (kiedyś ładnie mówiło się do nauczyciela Pan Profesor)
    - asertywność, to ja jestem wykwalifikowany, ja skończyłem uczelnię, ja wiem co robię, pracuję już tyle lat, to ja jestem ekspertem,. błędem jest tlumaczenie się (tak, jestem tylko człowiekiem), waściwsza jest konfrontacja i zaznaczenie terytorium kompetencji. Podczas rozmowy z rodzicami prezentować: pewność siebie, pewność słuszności racji, klarownie, spokojnie wyjaśniać, ubierać problem w słowa, klucze, być opanowanym i nie pozwalać wchodzić na swoje terytorium,
    - formalny, choć wygodny strój, oczekiwanie również od uczniów noszenia schludnego, stonowanego, w miarę formalnego stroju,
    - zakaz używania gadżetów, tel. komórkowych podczas zajęć,
    - (a może) posługiwanie się językiem subkultury, wkupowanie się w środowisko, subkulturę uczniów,
    taktyka "jestem jednym z was tylko że jestem liderem, wiem więcej więc Wam pomogę, przywódcą w stadzie - uczymy się razem"?
    -  Należy pogodzić dwie postawy "nauczyciel wie więcej, pomaga w nauce" "nauczyciel i uczeń to zespół projektowy, nauka to proces, którego jakość można wspólnie doskonalić, uczymy się i wzbogacamy razem".  
  2. Praktyczna niemożność korzystania ze zwolnień (choroba zakaźna, złe samppoczucie)
    - zapewnienie ciągłości zajęć (wzajemne zastępstwa)
    - przygotowanie wyjścia awaryjnego (językowe materiały audiowizualne), również w sytuacji małej frekwencji uczniów, by nie wprowadzać nowego materiału, by zajęcia mógł "przeprowadzić" nauczyciel innego przedmiotu.
  3. Spełnianie roli wykraczającej poza lektorat: opiekunki, wychowawcy.
    - dystans, oddzielenie ról.
    - korzystanie z pomocy rodziców (uwagi, telefon do rodzica),
  4. Konieczność ciągłej ostrożności, reagowania na każde zachowanie, tworzenia "dupochronów",
    - zwracanie uwagi na sprawy bezpieczeństwa, nie pozwalanie na bieganie po sali, korytarzach,
    - nie pozwalanie na głupie żarty "horse-play"
    - zmiana aranżacji sali.
  5. Konieczność realizacji programu w czasie rzeczywiście krótszym niż teoretyczna ilość lekcji, (akademie, dni przyrody, dni papieskie, apele etc.
    - stworzenie i monitorowanie kalendarza wydarzeń,
    - wykorzystanie tematyki wydarzenia do realizacji materiału językowego lub,
    - skorzystanie z wyjscia awaryjnego,
  6. Konieczność organizowania zebrań, wywiadówek,
    - wybór podręcznika, który zakłada współpracę rodziców w edukacji (zeszyt pracy z rodzicami),
    - prowadzenie dokumentacji (pochwały, uwagi pozytywne, negatywne, korygujące etc.) w zeszycie przedmiotowym, tak, by rodzice mogli śledzić przebieg,
  7. Odpowiedzialność prawna,
    - zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo, ciągła uwaga,
    - pod ręką w sali telefony alarmowe, telefony do wszystkich rodziców, bezp, kontakt ze szpitalem umożliwiający bardzo szybką reakcję,
    - gotowy scenariusz uzyskania pomocy i komunikacji: od dyrektora, woźnej,
    - własna apteczka na sali,
  8. Dodatkowe obowiązki, rady pedagogiczne, problemy bieżące szkoły,
    - przygotowanie i otwartość, ale w obszarze nauki języka, realizacji materiału, (np. współpraca w zakresie innego przedmiotu (matematyki, przyrody, olimpiad) , asertywność.
  9. Awans zawodowy (premiowanie nie nauczycieli lepszych a nauczycieli ze stażem,
    - budowanie prestiżu wśród uczniów i rodziców: "Dobry nauczyciel", budowa własnej karty przetargowej, renomy.
  10. Problem z dostępem do sprzętu audio-wizualnego:
    - zadbanie o kopie nośników najważniejszych materiałów (CD/DVD się szybko niszczy,
    - zaopatrzenie się w używany laptop z dużą matrycą by móc go wykorzystywać awaryjnie na zajęciach (w małej grupie wystarczy)
  11. Kontakt z rodzicami (duże wymagania, postawa roszczeniowa,
    - nie podawać swojego telefonu, (spowoduje to natychmiast przeciążenie, telefony roszczeniowe)
    - określić godziny dyżurowania,
    - założyć grupę dyskusyjną na forum (pozwoli to na komunikację z większa grupą rodziców, odpowiedź w dogodnym czasie, rozwiązywanie problemów przez samych rodziców, wzajemną pomoc)
  12. Inni nauczyciele (rywalizacja, brak przepływu informacji)
    - budowanie pozytywnych relacji,
    - budowanie wzajemnego wsparcia (sytuacja choroby, wzajemne zastępstwa, pomocy w przypadkach awaryjnych (utrzymania dyscypliny, opieki nad klasą)
  13. Biurokracja, np prowadzenie sprawozdawczości na temat poszczególnych uczniów.
    - wpisywanie informacji pozytywnych, poszukiwanie dobrych stron, talentów uczniów, (istnieje tendencja do traktowania uwag jako z definicji negatywnych)
  14. Pedagog, pielęgniarka, siostra zakonna prowadząca religię.
    - poszukiwać możliwości współpracy, szczególnie w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa, wychowania,
  15. Problemy domowe uczniów,
    - np w przypadku ucznia, który nie ma gdzie odrobić zadania domowego!, w przypadku przemocy domowej etc. zgłaszać, reagować!
    - wspierać słabszych uczniów, zachęcać uczniów zdolniejszych do wzajemnej pomocy i pracy w grupie, odpowiednio sadzać ze zdolniejszymi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz