niedziela, 4 grudnia 2011

Podręcznik do nauki języka w szkole - jak ocenić.

Oferta jest przebogata, więc co wybrać:
  1. Miejsce na podpis ucznia. Niby sprawa prozaiczna. Podręcznik niepodpisany zginie, pojawią się pretensje, że ktoś zabrał. (Jeśli jest miejsce na podpis, to znaczy, że autor przetestował podręcznik w nauczaniu, zauważył tę potrzebę i pewnie odniósł się do innych potrzeb równie pilnie.)
  2. Spis treści. Czy opisuje temat zajęć, leksykalny, gramatyczny? 
  3. Tabela słownictwa poleceń stosowanych podczas zajęć.
  4. Akcja, narracja, kontekst akcji, bohaterowie. Dzieci lubią opowieści, rymowanki, piosenki, które mogą składać się na spójną akcję, np. ze znanymi bohaterami kreskówek. Historyjki wspomagają zapamiętywanie, stanowią kontekst. 
  5. Prezentacja materiału. Czy każdy rozdział przedstawia nowy materiał? Czy jest na to przeznaczona wyraźna część?
  6. Czy jest część powtórzeniowa materiału. (gry, ćwiczenia, podsumowanie).
  7. Czy u dołu książki są wskazówki dla nauczyciela. Jest to wygodne rozwiązanie. (Czy są one w osobnym podręczniku nauczyciela).
  8. Czy materiały przewidują współpracę z rodzicami. (Czy występują osobne materiały, wskazówki, płyta do śpiewania w domu). Zeszyt współpracy z rodzicami.
  9. Flashcardy - czy jest miejsce na kopertę, by drobne elementy się nie gubiły?
  10. W przypadku j. angielskiego, czy konsekwentnie stosowane są "articles" przed rzeczownikami?
  11. Reference/source. Podręcznik jako słowniczek, leksykon, źródło wiedzy. Czy występuje słowniczek ucznia, np. w postaci nalepek, które się uzupełnia w trakcie nauki, tak by postęp mogli śledzić rodzice? Tak by uczeń mógł posługiwać się podręcznikiem jak źródłem informacji.
  12. Poziom. Jeśli dzieci nie umieją jeszcze dobrze pisać, warto, by zeszyt ćwiczeń zawierał zadania typu prowadzenie po napisanym słowie... a nie wymagał pisania słówek.
  13. Piosenki. Dobrze jeśli występują, jako mnemotechnika i jako narzędzie do pobudzenia zmęczonych uczniów.
  14. Authentic materials. Czy książka prezentuje elementy kultury krajów anglosaskich (bilet, mapa metra etc.)
  15. Rytuał lekcji, stałe jej elementy: powitanie, pożegnanie, słówko dnia
  16. Minibook - jeden z pomysłów to tworzenie własnej historyjki, pomaga wygodnie korzystać z materiału podczas odsłuchiwania (zamiast dużej książki). Dzieci tworzą miniksiążeczkę podczas kolejnych lekcji. Książeczka jest wykorzystywana np. co 3 lekcje. 
  17. Strona internetowa: dostęp do dodatkowych materiałów, gier, instrukcji i pomocy dla nauczyciela.
  18. System motywacyjny - np. nalepka na zakończenie unitu, wyciągnięty kciuk, nagroda.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz